The 2019's edition took place on May 31st in Nantes and on June 1st at The Royal Abbey of Fontevraud. The 2nd Prize has been awarded to Cet Étrange Éclat, and the Audience Prize to Understories.
« Le violoncelle concertant au 18ème siècle »
Selected Ensembles :
Chiave d’Arco , 4 musicians, Switzerland
Ensemble Cascando, 3 musicians, Netherlands
Favole Musicali, 4 musicians, Germany
Peregrinus, 3 musicians, France
Cet Étrange Éclat, 12 musicians, France
La Barque de Charon, 3 musicians, France
Understories, 3 musicians, Spain
THE JURY
William Christie
President of the Jury harpsichordist, director and founder of Les Arts Florissants
Daniel Cuiller
violonist and director of Stradivaria, Ensemble Baroque de Nantes
Nicolas Bucher
organist et harpsichordist, director of Centre de Musique Baroque de Versailles
Hidemi Suzuki
cellist and conductor at Orchestra Libera Classica
Alice Orange
artistic consultant at Festival de Sablé
Henri-Franck Beaupérin
organist at Grandes Orgues de Sylvanès
Philippe Muller
Cello professor at Manhattan School of Music in New-York
Honorary professor at CNSMD de Paris
Awarded ensembles
2nd Prize : Cet Étrange Éclat
Étrange Éclat est un tout jeune ensemble né de la rencontre amicale et musicale, en 2017, du violoncelliste Gauthier Broutin et de la claveciniste Nora Dargazanli au CNSMD de Paris. Très vite, ils multiplient les occasions de jouer ensemble et les projets communs, en souhaitant que la famille s’agrandisse. Ils attendront 2018 et l’arrivée de la violiste Agnès Boissonnot-Guilbault avec qui l’entente est évidente pour décider tous les trois de créer leur ensemble.
C’est dans cet élan que se joignent à eux Chloé Lucas (contrebasse et violone) ainsi que Noémie Lenhof (viole de gambe et violoncelle) et ils composent alors une grande équipe de basses. Naturellement ils commencent par s’intéresser au répertoire pour basses d’archet, avec notamment l’idée que la séparation entre la viole et le violoncelle n’était pas toujours aussi nette qu’on peut le croire aujourd’hui, et qu’il existait aux XVIIe et XVIIIe siècles une multitude d’instruments hybrides. Ainsi il leur tient à cœur d’explorer les sonorités qu’offrent le mariage de leurs instruments. Cette formation offrant également beaucoup de variété dans la réalisation du continuo, ils souhaitent agrandir encore et toujours leur équipe pour aborder un répertoire plus étendu comme celui des sonates avec dessus, des concertos et des cantates.
"Dans la vie ou dans le songe
Tout a cet étrange éclat
Du parfum qui se prolonge
Et d’un chant qui s’envola"
Louis Aragon, Les Lilas
Audience Prize : Understories
The Early Music Ensemble UnderStories first came together in 2018 after the encounter of Clara  Pouvreau and Bartolomeo Dandolo Marchesi at the Musikhochschule Frankfurt. Its three members are among the most promising of their generation. Laureates of numerous international competitions as the Bach competition Leipzig, the Förderpreis Alte Musik Saarland in Saarbrücken or the Göttingen Händel competition to name a few, they have had the chance to work with artists such as Beatrice Martin, Kristin von der Goltz, Catherine Jones, Petra Müllejeans, Lars Ulrik Mortensen and Amandine Beyer among others.
They appeard in numerous festivals such as the Utrecht Oude Musik Festival, the Ambronay Festival, Stockholm Early Music Festival, MA Bruges Festival, York early music festival and collaborated with orchestras such as the orchestra of the eighteenth century or the Freiburger Barockorchester.